RSS Feed

Kombucha (første fermentering)

Posted on

Kombucha er en fermentert drikk som er næringsrik og har en utrolig god smak. Den kommer opprinnelig fra Kina. Det sies at kombucha kan ha en heldig virkning mot kreft, MS, mage/fordøyelses problemer, høyt blodtrykk, kandida overvekst og hudproblemer (kan også brukes direkte på huden, i tillegg til å drikkes). Kombucha inneholder aktive enzymer, aminosyrer, b vitaminer, gode bakterier og polyfenoler/antioksidanter.

Drikken kan føre til at man går ned i vekt og at man får mer energi. De gode bakteriene støtter fordøyelsen og styrker immunforsvaret.  Kombucha har også en rensende effekt på kroppen.

 

 

Slik ser den ut. En sopp/»scoby» (symbiotic culture of bacteria and yeast) skaper en fermenteringsprosess når den får koffein og sukker. Den må stå i 1-2 uker før den er ferdig. Du kan bestille en scoby av meg her

 

For å starte trenger du følgende:

En stor glasskrukke eller en plastboks som den jeg har på bildet. Det finnes også store krukker med en kran nederst som man kan helle kambuchaen ut av, noe som er praktisk men absolut ikke nødvendig. Et kjøkkenhåndkle. Økologisk te, enten sort, hvit eller grønn. Rørsukker. Og en scoby.

 

Tips:

*Den trives best på et varmt sted i huset, ellers vil fermenteringen gå saktere.

*Det kan ta 1-2 runder med fermentering før Kombuchaen har blitt vant til sine nye omgivelser. Så noen ganger blir ikke drikken like god/fermentert de første gangene.

*Det er viktig at vannet ikke er varmt, for da dreper du scobyen. Romtemperert er best.

*Du kan få kjøpt glassflasker på IKEA som er gode (de er veldig tette) når man vil bygge opp kullsyre (se bilde nederst).

*Husk å «rape» Kombuchaen når du har fått den over på flaske. Dvs at du slipper ut luft som har bygget seg opp minst to ganger om dagen (morgen og kveld f.x.) Ellers kan flasken eksplodere. Det er veldig forskjellig hvor mye kullsyre som bygger seg opp. Det kommer ann på hva du har i kombuchaen, temperaturen i rommet, hvor aktiv din sopp er osv. Hvis du er redd for eksplosjon så sett flaskene i en pappeske f.x.. Når du slipper ut luften, så legg vekten din på korken itilfelle det er mye trykk der. Sett korken på raskt dersom det bruser mye og slipp ut luften i flere omganger.

*Det er viktig med god hygiene, for å sikre at ikke Kombuchaen blir kontaminert.

*Start med å drikke kun 2 ss om dagen de første dagene og øk mengden gradvis dersom du ikke er vant med å drikke Kombucha. Dette fordi noen kan få detox reaksjoner og noen få tåler heller ikke Kombucha. Blant annet svakt immunforsvar eller alvorlig sykdom eller lekk tarm kan gjøre at man reagerer på Kombucha. Men de fleste kan etterhvert drikke så mye de har lyst på 🙂

*Les mer om gravide/ammende og Kombucha nederst.

*Vær forsiktig med urter, honning eller krydder det kan skade scobyen. Ev kan du prøve deg frem med noe av dette når din scoby har fått en baby, itilfelle den ikke tåler det.

*Scobyen produserer nye scobyer under fermenteringprosessen som du kan skille fra    «moren» og bruke til å lage en ny batch eller gi bort.

*Det kan oppstå små biter av scoby i selve Kombuchaen. Noen siler den derfor før de drikker den. Men selve scobyen og disse bitene er veldig næringsrike og proppfulle av probiotika. De kan spises eller man kan ha det i en smoothie om man ikke liker konsistensen. Det er som et super effektiv probiotisk supplement (billig også!!)

*Du kan bruke grønn og hvit te også, men soppen foretrekker sort te. Da vil scobyen bli tykkest (reprodusere seg mer)

*Det har ingenting å si om scobyen flyter eller synker

 

Fremgangsmåte når du får en ny kambucha scoby:

1.Kok opp 1 liter vann.

2.Lag en sterk sort te (økologisk er best for te inneholder ellers mye sprøytemidler) med 5 – 8 poser (prøv ut hvor sterk du liker den). Du kan også bruke hvit eller grønn te.

3. La det trekke i 3-5 min.

4. Blendes i blender sammen med 2,5 dl økologisk rørsukker mens teen fortsatt er varm. Eller du kan selvsagt også røre for hånd.

5. Blandes med med 1 liter kaldt vann.

Da blir den raskere romtemperert, slik at den kan tilsettes scobyen. NB. Den må ikke være varmere enn romtemperert, da kan soppen dø. 

6. Når vannet er romtemperert kan du tilsette Scobyen + enten 2 ss eplesideredikk eller 1-3 dl med kombucha (for å kickstarte fermenteringen). Hvis du kjøper scoby av meg så følger det med litt kombucha.

7. La stå i minst 5 dager før du smaker. Det kan ta 2 uker før den er ferdig, den skal stå til den smaker slik du ønsker den skal være. Den bør stå med et kjøkkenhåndle over seg. Slik at gode bakterier i luften kommer inn, men ikke insekter, støv ol. La den stå på et varmt sted. Den kan enten være litt søt eller veeeeldig sur når du tar den. Jo surere, jo mer terapeutisk er den. Men det vanligste er å ta den når den smaker slik du liker den best (litt søt og sur). Dersom du er på antikandida diett eller annen diett uten sukker, så er det lurt la den bli litt sur for å sikre at alt sukkeret er spist opp.

8. Du kan enten drikke den som den er eller helle over på flasker for å bygge opp kullsyre. Eller gjøre en annen fermentering hvor man tilsetter smak. Følg med på bloggen min om du vil lære det 🙂

9. Husk å slippe ut luft av flasken minst en gang om dagen så den ikke eksploderer. Drikk den etter et døgn eller la den stå på benken noen dager. Så setter du den i kjøleskap. Da vil fermenteringsprosessen gå saktere. Og den blir ikke så raskt sur.

IMG_4571

 

Når du skal lage en ny porsjon Kombucha lar du 2-3 dl bli igjen i krukken/boksen og heller på ny blanding med te og sukker og følger instruksene ovenfor.

Gravid/ammende og kombucha. Gravide er anbefalt å avstå fra Kombucha fordi den er rensende, eller å drikke kun små mengder. Det er ikke forsket på om Kombucha er skadelig for gravide, derfor er det ikke er anbefalt. Det betyr jo ikke at det nødvendigvis er skadelig. Noen hevder at dersom man er vant til å drikke det fra før man var gravid, så kan man trygt fortsette med det. Selv var jeg litt forsiktig med fermentert mat når jeg var gravid. Spiste surkål og syltede grønnsaker, men ikke det som er rensende som kombucha er. Ammende bør være forsiktige med å drikke veldig sur Kombucha pga at det er rensende og det er uheldig om giftstoffer kommer ut i melken. Det beste er å starte med liten mengde for å se om det er noen reaksjon hos seg eller barnet. Ved diare eller hyppig avføring hos barnet bør mor slutte med Kombucha. Mor bør også drikke ekstra mye vann, da vil giftstoffene du skiller ut gå hovedsakelig ut gjennom urin og avføring og mindre går ut i brystmelken. Hvis mor og barn tåler det bra, så vil barnet få probiotika og flere næringstoffer i brystmelken. Personlig så drikker jeg  Kombucha og ammer, men jeg drikker lite dersom den er sur.

Når du reiser på ferie eller vil ha en pause fra Kombuchaen:  så kan du sette den i kjøleskapet. Soppen trenger litt te og sukker å spise når den er der også. Kan overleve der i ukesvis. Trolig i månedsvis også. Den fortsetter å fermentere der, men i mye saktere tempo.

Lykke til med Kombuchaen din!

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: