RSS Feed

Fermenteringsbliss

Posted on

Siste helgen i september holdt jeg, Dan og Johan et fermenteringskurs på Nesodden. Jeg er så glad for at Dan og Johan ville bli med på å holde et slikt kurs. De har lang erfaring med fermentert mat og virkerlig lever det de lærer bort. Dette var så gøy!  Her får dere noen smakebiter fra kurset.

Deltakerne var med å laget de probiotiske delikatessene og fikk med seg flere krukker hjem som skal stå å fermentere før de kan nytes.

Indiske fermenterte grønnsaker Ovenfor ser du Indiske lettkokte fermenterte grønnsaker. Nedenfor borst, hard macademiaost og et glimt fra kurset.

Borsht

deltakere ferm.kurs 2

Macademiaost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her masserer en kursdeltaker grønnkål sammen med salt og vann. Det er en del av prosessen for å lage fermentert grønnkål.

Fermenteringskurs grønnkålmassasje

 

Her er noe av lunsjen. Spirer i avokadokrem med tyttebær, rødbetesalat med sennep, salat med ville vekster & fetaost og vinagrette dressing. Vi serverte også en varmende gulrotsuppe med avokado og kokosyoghurt, salatships og mye annet godt. Og avsluttet kurset med en raw sjokoladekake.

Lunsj ferm. kurs

Dette var bare et lite glimt. Vi laget mye mer på kurset.  Kom gjerne med tilbakemeldinger og erfaringer dere gjør dere om fermentering på bloggen her. Dette er så viktig kunnskap som må deles. Det er jo gammel kunnskap og teknikker som har vært i bruk tidligere. For å konservere mat og styrke helsen.  Jeg ser det som en av nøklene til god helse. På samme linje som sunn, ren mat og trening. Fermentertmat bygger opp immunforsvaret vårt og vår styrke.

 Jeg følte meg så bra etter kurset. Det var nok all den fementerte maten. Og at kurset var så hyggelig. 🙂

Det blir flere fermenteringskurs, men muligens ikke før til våren. I mellomtiden kan jeg anbefale boken «Wild fermentation» Sandor Katz som kan betilles på http://www.amazon.com og du kan følge med på min blogg for flere fermenterte oppskrifter.

Reklamer

9 responses »

  1. Jeg har prøvd meg litt på fermentering, men det ble for surt for meg. Siden jeg ikke vet hvordan det /skal/ smake var det også litt vanskelig å vite om det ble rett. Nå har jeg vannkefir for probiotikabehovet mitt 🙂

    Vet du om fermenterte grønnsaker er lettere å fordøye? Tenker ift. FODMAPs (om du har hørt om det)?

    Svar
    • Det er viktig å få riktig saltmengde når man fermenterer. 2-3 % er det vanlige. Jeg bruker også Probiform probiotika for å lage ekstra gode og probiotisk rike grønnsaker. Det blir veldig godt. Grønnsaker blir mye letter å fordøye. Det samme gjelder når man fermenterer nøtter. Jeg kjenner ikke til FODMAPs.

      Svar
  2. beklager, men hva var MMS igjen ?

    Svar
    • MMS er ikke noe jeg anbefaler. Det ble nevnt på kurset, men personlig er jeg skeptisk til det. Stadig kommer det nye produkter på markedet som hevder mye. Jeg har hørt både positive og negative erfaringer fra de som har brukt produktet. Men det finnes lite forskning på det og jeg ønsker ikke prøve det ut på meg selv.

      Svar
  3. Kjempe flott fermenterings kurs 🙂 Fikk svar på alt det jeg lurte på. Smakte godt med maten jeg fikk med hjem 🙂 Nå gleder jeg meg til å prøve dette alene 🙂 ❤

    Svar
  4. Hei! Jeg har tatt en Elisa-test og fikk til svar at det eneste jeg er intolerant mot er gjær. Vet du om det da er ok å spise fermentert mat?

    Svar
    • Hei Marie. Takk for ditt spørsmål 🙂 Fermentert mat kan du spise. Fermentert mat inneholder gode bakterier som styrker din tarmflora og ditt immunforsvar. Gjær kan inneholde stoffer som blant annet øker kandidaoverveksten. Mens fermentert mat vil på sikte bidra til å få balanse i tarmfloraen.

      Svar
  5. Lill K. Stormoen

    Hei Madhu!
    Her mitt første fermenteringsprosjekt på kjøkkenbenken; rød spisskål, den har stått etpar uker og den smaker godt, om enn litt salt. Mener å huske jeg brukte mindre enn det sto i oppskriften, men det skal kanskje være sånn. Vil bare spørre siden det er første gangen min:)

    Svar
    • Hei Lill 🙂 Det er vanlig å bruke mellom 2-3 % salt når man fermenterer. Det er veldig forskjellig hva vi liker og det er ikke så lett å beregne nøyaktig. Personlig liker jeg også ofte å minisere saltmengden litt! Lykke til med fremtidige fermenteringsprosjekter 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: