RSS Feed

Antikandida diett og probiotika

Posted on

*Probiotika, kandida og antikandida diett    

 Litt om probiotika

De fleste sykdommer og symptomer har sammenheng med immunforsvaret vårt . Ca. 70% av immunforsvaret vårt sitter i magen og tarmene. Moderne kost inneholder for lite mikrober til å støtte vår mage og tarmfunskjon. Mange av de naturlige bakteriekulturene går tapt pga hvordan vi dyrker maten i dag, under vask, oppvarming, raffinering og stråling av grønnsaker. De melkesyrebakteriene og andre mikrober vi tidligere fikk i oss via maten, hjelper til med å fordøye og nyttiggjøre oss næring fra maten og også å skape viktig næring.

Forurensing, antibiotikakurer, bruk av p-piller, mye kaffe og andre medisiner er noe av det som kan gjøre store skader på tarmfloraen vår. I sin bok “The body ecology diet” ser Donna Gates på sammenhenger mellom svakt immunforsvar og sykdommer/symptomer som overvekt, fordøyelsesproblemer, kandida, virusinfeksjoner, autisme, MS og mer. Dette er en bok jeg anbefaler !

Om kandida og anti kandida diett                           

Alle mennesker har kandida, en sopp, i kroppen sin. Men ved svakt immunforsvar, så kan man få overvekst av sopp. Den spiser av dine mineraler og næringsstoffer. Dette kan føre til mineral mangler i kroppen din, som kan resultere i en forsurning av blodet. Det kan skape en negativ syklus da soppinfeksjonen trives godt i surt miljø. Det samme gjør virus og alvorlige sykdommer som kreft.

Kandidaen avgir giftstoffer som gir en lignende effekt som “dagen derpå” etter å ha drukket alkohol. Dette er et vanlig symptom. Denne giften blir lagret i hjernen, ryggmargen og i muskler, og er ikke lett å få renset ut. Andre vanlige kandida symptomer er: lav energi, mye “kravings” etter sukker og karbohydrater, sopp infeksjoner, kløe, søvnproblemer, fordøyelsesproblemer, dårlig hukommelse, hodepine m.m.

Målet er ikke å bli kvitt kandidaen (det er ikke mulig) men å finne igjen balansen i kroppen. Jeg har erfart at å bygge opp immunforsvaret med gode bakterier/probiotika er en av nøklene. Dvs at man ikke fjerner symptomer, men styrker svakheten som gjør at ubalansen oppsto. I tillegg er fysisk aktivitet viktig, både kondisjonstrening og styrke. Og å legge om dietten din for en periode.

En antikandida diett er uten sukker, frukt, honning – alt som er søtt. Dvs alt som påvirker blodsukkeret. Søtningsmiddler som stevia kan brukes. Gjær skal også unngås, de fleste kornprodukter(med unntak av bokhvete, quinoa, amaranth), alkohol, sopp, bønner og nøtter. Nøtter og bønner unngås fordi det er for vanskelig å fordøye. Bløtlagte mandler er et unntak.

Dietten inneholder mye grønnsaker, fermenterte grønnsaker, grønne juicer & smoothies, supper og frø. En diett med mye raw food kan være vanskelig å fordøye for noen med en slik diagnose. Da anbefales dampkokte grønnsaker og supper. Noen spiser dyreprodukter på anti kandida diett (ikke melkeprodukter).

Om mine erfaringer                                                

Etter for mye frukt, honning og daddler over lang tid (mye raw food kaker), fikk jeg for noen år siden kandida symptomer.  Immunforsvaret mitt var allerede svekket fra mange antibiotikakurer som barn og frem til voksen alder. Når man spiser mye mat som har høy GI (gir blodsukker stigning), så blir dette en påkjenning for kroppen og immunforsvaret. Og sukkerstoffene blir til mat for kandidaen. Altså selv om honning/daddler er sunnere enn prosessert sukker, så er det ikke alle som tåler det så godt. I tillegg er frukten i dag veldig hybrid, inneholder mye sukker og lite næring/mineraler.

Jeg startet med anti kandiadiett, begynte å spise mye surkål og å ta probiotisk tilskudd. Etter å prøvd det meste som finnes på markedet, så er Probiform den jeg har hatt best restultater med. Jeg kunne merke rask effekt og mange har hatt gode resultater. Jeg har ingen symptomer på kandida i dag, men er fortsatt veldig forsiktig med det søte. Holder fortsatt på dietten, iallefall 90 %.  Noen må holde på dietten i ett år, noen enda lengre. Det kommer ann på hvor strengt man har holdt dietten og på hvor lang tid kroppen trenger for å bygge opp immunforsvaret. Fysisk trening, særlig en kombinasjon av kondisjon og styrke trening har også vært viktig for meg i prosessen.

Å kombinere dette med naturlige tilskudd som tar knekken på en del av kandidaen er det mest effektive. Dette kan kun gjøres etter at kroppens forsvar er delvis bygget opp. Grapefruktkjerneekstrakt, olivenblad, oreganoolje og silvercolodial (nb. god kvalitet) er noe av det som kan brukes.

Min konklusjon er at selv om man spiser mye bra mat og superfoods, så vil man ikke kunne oppnå optimal helse uten å bygge opp tarmfloraen og integrere regelmessig trening.

Jeg jobber med et kurs rundt dette temaet som kommer til å bli en gang i sommer/høst. Har laget mange “yummy” oppskrifter på næringsrike desserter og matretter tilpasset antikandidadiett. Kurset vil inkludere matlagning og et program/anti kandida diett som kan følges, og kan tilpasses deg personlig. Ta kontakt dersom dette kan være noe for deg 😉

Om Probiform                               

Probiform er et kosttilskudd for å bygge opp tarmfloraen igjen. Den kan også brukes for å vaske grønnsaker for å fjerne sprøytemiddler og uheldige bakterier. Probiform inneholder en unik blanding av mikroorganisker som melkesyrebakterier, urbakterier og sunn gjærssopp. Probiform balanserer og minsker mengden med uheldige tarmbakterier, og er veldig effektiv ved behandling av kandida. Bak produktet ligger mange års forskning av Dr. Higa fra Japan. Probiform har etter min erfaring en mye sterkere virkning enn annen probiotika på markedet.

2 liter Probiform selges til 480 kr. Ta kontakt med meg på telefon 47253272 eller mail madhumavi@gmail.com for å bestille.

Les gjerne mer på www.probiform.se

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

%d bloggere like this: